tisdag 4 november 2008

mat

mattias skulle laga mat till mig tills jag kom hem från stan där jag, ansvarsfull som jag är hade sökt jobb. men han bestämde sig för att slå på stort och började laga paj. så jag blev också tvungen att göra paj och sen tog det rätt lång tid innan vi tillslut den.
vi tog några bilder, men det såg inte lika gott ut på kort så jag fotade receptet som mattias skrev ner. bra, eller hur? nu kan alla laga god paj. det står till och med hur mycket man ska ta av ALLT, eftersom mattias är pedantisk (jag vet inte ens om det finns nåt som heter pedantisk, men nu fattar!).


(nu kanske det låter som att jag pikar mattias väldigt mycket och inte tycker om honom, men det kan försäkra att jag gör. mycket.)


(oh, och sen har jag bestämt mig för en vit månad, men det var bara en liten parentes)




wikipedia säger hur som helst så här om paj:

Fylls pajen med något sött och fruktigt används den främst till dessert. Fylls pajen med exempelvis kött och grönsaker räknas det som matpaj. Vissa pajer tillagas endast pajskalet, som sedan fylls med någon form av kallröra.

Några fyllningar har fått egna namn som till exempel "shepherds' pie".

Inga kommentarer: