måndag 3 november 2008

baka baka liten kaka...

jag har bakat kladdkaka och pysslat idag. ny stickning på gång och fingervirkningen är klar, men den kommer det bild på en annan dag för jag orkar verkligen inte nu. hur som glömde jag att ta kort på smeten till kladdkakan, men disken ser ut såhär










och sen gräddar man ju som vi alla vet och om man tittar riktigt noga kan man se min fot i ugnsluckan, dock ser den inte så missbildad ut i vanliga fall









sen var det bara gott. mmm!











på wikipedia står det så här om kladdkakan:
Kladdkaka är en kompakt mjuk kaka med chokladsmak och kladdig konsistens. Kladdkakan är nära besläktad med brownien. Vispad grädde utgör ett vanligt tillbehör. Även glass kan förekomma.

2 kommentarer:

aginamist sa...

Varför tycker alla att just kladdkaka är så gott? Jag har aldrig förstått grejen.

Själv föredrar jag pannkakor eller muffins (ungefär lika jobbigt att laga) eller varför inte glass med sylt.

hybris sa...

haha. därför att alla tycker om kaksmet och kladdkaka påminner väldigt mycket om kaksmet. jag tror att det är därför.
det är sjukt mycket jobbigare att göra pannkakor eller muffins. pannkakor tar ungefär tusen år att steka och muffins måste man ha formar till. kladdkaka kan man bara slänga ihop och hälla i en form och sen är det klart.
jag tycker oftast inte ens om glass så det skiter sig också.