fredag 7 november 2008

kök och nykra helger

min första nyktra helg. det här kommer gå bra. mattias dicker vin och jag fotar vår köksvägg. det kommer bli en underbar helg. jag har redan börjat ersätta alkohol med andra laster. inte för att det gör så mycket eftersom de är betydligt mer hälsosamma.
på vår köksvägg finns det såna här dockor











man vet inte riktigt syftet med dem, men mattias samlar på dem hur som helst. vissa har grytlappar under, fast vissa är helt pyttesmå och menlösa och andra har inga alls. som den här













det sitter även en på golvet som mattias har byggt. den ser ut så här










jag tänker mig att vissa saker i vårt hem kan te sig ganska skrämmande för vissa människor.
jag vet inet riktigt vad wikipedia ska få säga något om idag, men det får nog bli grytlappar...
det står alltså såhär:

En grytlapp (pannlapp) är ett skydd för händerna när man hanterar heta kärl i köket.

Traditionellt är grytlappar virkade, men idag finns det flera olika sorters grytlappar i handeln, oftast av tyg med vaddering, men även av t ex gummi.

Grytlappar är ofta i par, en för vardera handen.

(detta är allt som står om grytlappar (det var jag och inte wikipedia som sa det.))

Inga kommentarer: